Grzyby gatunkami. Atlas grzybów. Świecznica rozgałęziona - świecznik rozgałęziony

Świecznica rozgałęziona Clavicorona pyxidata - bardzo ładny i dość rzadko spotykany gatunek grzyba. Nie jest jadalny, ale obiecałam, że nie tylko takie do gara będę Wam pokazywać. Szczególnie kiedy są tak piękne jak prezentowana niżej świecznica. Warto częściej rozglądać się po lesie bo można spotkać prawdziwe cuda natury. Świecznica rozgałęziona jest gatunkiem wpisanym na Czerwoną Listę Grzybów Wielkoowocnikowych ze statusem V czyli narażonych na wyginięcie.

Poznaj inne grzyby czytając o nich w moim Małym Atlasie 


Świecznica wygląda trochę jak mały krzaczek. Owocniki dorastają wedle atlasów do 12 cm wysokości, ale czasami rośnie ich kilka bardzo blisko siebie i razem tworzą większą całość. Z głąbiastej, splecionej podstawy rozchodzą się gęste, okółkowo rozwidlone i pionowo wzniesione gałązki. Wierzchołki tych gałązek mają miseczkowate wklęśnięcia otoczone wypustkami. Cały owocnik ma kolor bladocielisty, białoróżowawy, białożółtawy, z wiekiem ochrowożółty.

Miąższ jest elastyczny, białawożółty, białaworóżowawy. Po uszkodzeniu brązowieje. Zapach dość mocny, korzenny, szczególnie u starszych okazów. Smak łagodny, gorzkawy, przechodzący w ostry i piekący.

Świecznice rozgałęzione wyrastają od lipca do października. Pojawiają się przeważnie na drewnie liściastym, rzadziej na iglastym, zwykle na leżących pniach i pniakach wierzb, topoli lub sosen.

źródło :
E. Gerhardt - Grzyby. Wielki ilustrowany przewodnik – 2006





7 komentarzy:

  1. u nas jest w tym roku dużo lecz wystepuja tylko z borowikami szlachetnymi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Znalazłam ostatnio;) Śliczny!

    OdpowiedzUsuń
  3. Widzialem wczoraj w lesie. Na trasie do Nowego Dworu Maz. Ladny duzy okaz.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sa na uroczysku komornickim

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam fotkę :] w zyciu takiego nie widziałam rzadszy niż te tutaj ale faktycznie cudeńka :]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. fotkę świecznicy? możesz pokazać przysyłając na maila, adres jest niżej pod oknem komentarza

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger