Pasztet bez mięsa. Pasztet z boczniaków, kaszy i soczewicy

Bez pasztetu nie ma świąt. Pasztet być musi bo to tradycja, przynajmniej u nas. I będzie na pewno, a nawet będą dwa. Jeden pasztet tradycyjny i drugi oszukany bo bez mięsa. 

Co ciekawe ten bezmięsny smakuje mi tak bardzo, że chyba zwykły oddam w całości chłopakom. Jest dobrze doprawiony i taki treściwy, że gdybym nie wiedziała, że nie zawiera mięsa, to sama bym nie uwierzyła. Ja lubię czuć w nim ziarna kaszy i kawałeczki grubo zmielonych grzybów, ale jeśli chcecie możecie wszystkie składniki przepuścić przez maszynkę z sitkiem o mniejszych oczkach a wtedy pasztet będzie miał gładszą konsystencję.

Upieczcie sobie taki pasztet na Wielkanoc albo tak bez okazji. Zdecydowanie warto!

pasztet grzybowy, pasztet bez miesa, pasztet wegetarianski, kasza gryczana, boczniaki, seler, soczewica zielona, wielkanocny stol, wielkanoc, pieczen z boczniakow, wege,

Pasztet z boczniaków, kaszy gryczanej i selera 

czas przygotowania: 30 minut + czas pieczenia i studzenia
składniki:
  • 300 g świeżych boczniaków
  • 100 g selera korzeniowego
  • 100 g kaszy gryczanej, niepalonej
  • 150 ml wody 
  • 3 czubate łyżeczki przyprawy grzybowej (albo zmielonych suszonych grzybów) 
  • 3 średnie jajka 
  • 1 puszka zielonej soczewicy 400 g
  • 50 ml oleju roślinnego
  • 1 średnia cebula 
  • 3 duże ząbki czosnku
  • 1/2 pęczka natki pietruszki
  • 1 łyżeczka pieprzu ziołowego 
  • 1/4 łyżeczki papryki ostrej mielonej 
  • 1/3 łyżeczki kminku mielonego 
  • 1-1,5 łyżeczki soli 

pasztet z boczniakow, pasztet grzybowy, pasztet bez miesa, pasztet wegetarianski, kasza gryczana, boczniaki, seler, soczewica zielona, wielkanocny stol, wielkanoc, pieczen z boczniakow, wege,


Jak zrobić pasztet bez mięsa?

Kaszę przepłukałam na sicie, wsypałam do rondelka. Dodałam wodę i przyprawę grzybową, gotowałam na małym ogniu pod przykryciem aż kasza wchłonęła cały płyn i zmiękła. Przestudziłam.

Oczyszczone grzyby pokroiłam w paski. Obraną cebulę pokroiłam w kostkę a czosnek w plasterki. Selera wyszorowałam, starłam na tarce jarzynowej o dużych oczkach. Na patelni rozgrzałam niezbyt mocno olej. Wrzuciłam cebulę i czosnek, podsmażyłam aż cebula się zeszkliła. Dodałam grzyby, smażyłam aż odparował płyn jaki puszczają grzyby. Dorzuciłam selera i smażyłam aż wszystko zaczęło się lekko rumienić. Ostudziłam i zmieliłam w maszynce do mięsa przez sitko o dużych oczkach.

pasztet z boczniakow, pasztet bez miesa, pasztet wegetarianski, kasza gryczana, pasztet grzybowy, seler, soczewica zielona, wielkanocny stol, wielkanoc, pieczen z boczniakow, wege,


Do zmielonej masy grzybowej dodałam ugotowaną kaszę. Soczewicę odcedziłam z zalewy, zblendowałam z 1 jajkiem, dodałam do grzybów i kaszy. Wbiłam pozostałe 2 jajka, wsypałam przyprawy i posiekaną natkę pietruszki. Całość dokładnie wymieszałam.

pasztet z boczniakow, pasztet grzybowy, pasztet bez miesa, pasztet wegetarianski, kasza gryczana, boczniaki, seler, soczewica zielona, wielkanocny stol, wielkanoc, pieczen z boczniakow, wege,


Masę przełożyłam do foremki o wymiarach 20x8 cm wyłożonej papierem do pieczenia. Nakładałam dobrze ugniatając, wyrównałam wierzch. Pasztet piekłam 45 minut w temperaturze 170 st. C, grzanie góra/dół. Po upieczeniu pozwoliłam ostygnąć mu w formie, a następnie wyjęłam z niej i schłodziłam.

Taki pasztet podaję krojony w grube plastry z dodatkiem chrzanu, marynowanych grzybków i warzyw, z konfiturą cebulową czy sosem tatarskim. Można jeść go także po prostu z surówką.

Smaczna Pyza poleca!

pasztet z boczniakow, pasztet bez miesa, pasztet wegetarianski, kasza gryczana, boczniaki, seler, soczewica zielona, wielkanocny stol, wielkanoc, pieczen z boczniakow, wege,



2 komentarze:

  1. "Z jakiego mięsa zrobiłaś ten pasztet? " Jakie było zdziwienie kiedy powiedziałam, iż jest bez mięsa.Pycha. Malgośka

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger